Campagne 'Halve maatregelen' van het Diabetes Fonds gestart

Het suikergehalte in producten moet verminderd worden. Consumenten moeten een gezondere keuze kunnen maken. Het Diabetes Fonds is 9 oktober gestart met de campagne ‘Halve maatregelen’. Met deze campagne wil het Diabetes Fonds de industrie en supermarkten wijzen op hun verantwoordelijkheden met als doel om het suikergehalte in producten te verminderen en de gezonde keuze voor de consument makkelijker te maken. Ondanks beloftes van de industrie is de hoeveelheid suiker in producten de afgelopen jaren niet minder geworden, zo blijkt uit onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Voor Hanneke Dessing, directeur van het Diabetes Fonds, is de maat vol: “50% van de mensen in ons land heeft overgewicht, met een verhoogde kans op diabetes type 2 en alle consequenties van dien. Meer dan 1 miljoen Nederlanders heeft inmiddels diabetes type 2 en dat aantal groeit met 1100 per week.” Consumenten willen wel gezonder eten, maar weten niet hoe. Misleidende verpakkingen en verwarrende etiketten maken de gezonde keuze complex en niet vanzelfsprekend. “De consument staat er alleen voor en komt niet verder dan halve maatregelen, zoals de schappen met zoete snacks vermijden, toetjes delen of sap aanmengen met water”, aldus Dessing. Dessing vindt dat de industrie en supermarkten met hele, in plaats van halve, oplossingen moeten komen.

Dessing: “Wij roepen alle fabrikanten en supermarkten van Nederland op zich te committeren aan ons 3-puntenplan: 1. 30% minder suiker in producten; 2. een groter aanbod van gezonde producten en; 3. meer schapruimte voor suikerarm én suikervrij”. Maar liefst 85% van de consumenten verwacht dat bedrijven de ambities uit het plan overnemen. Het Diabetes Fonds wil met de campagne een helpende hand bieden en is daarom een online petitie gestart. De petitie dient als signaal tegen het huidige ongezonde en suikerrijke aanbod en moet de industrie dwingen om versneld actie te ondernemen.

Een ander doel van de campagne is om de consument bewuster te maken van de zoete verleidingen in het schap en de gevolgen van een te hoge suikerinname. Eén op de drie Nederlanders krijgt diabetes type 2. Hiervan is suiker een flinke veroorzaker. Zo verhoogt het elke dag drinken van een blikje frisdrank het risico op diabetes type 2 met 20%. De campagne ‘Halve maatregelen’ is op 9 oktober gestart met een groot artikel in dagblad Metro en eindigt op 3 december. Laat jij je verleiden door suiker? Een gezonde keuze is nog steeds niet vanzelfsprekend. Teken de petitie en dwing de industrie tot actie! Zorginstituut dit vorige maand nogmaals bevestigd.

Terug naar het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en technieken op het gebied van verpleging